Lautatapulit

Oulu2026

8 lautatapulit.mp3

Lautatapulit

Lautatapulit

Sahan merkitys Pateniemen asukkaille

Sahan merkitys Pateniemen asukkaille

Sahatut lankut ja laudat siirrettiin sahalta raiteita pitkin lautatarhaan tapuleihin ja siellä suoritettiin sahatavaran lajittelu. Tuore sahatavara pinottiin suorakaiteen muotoiseen tapuliin. Kerrosten välissä olevat rimat mahdollistavat ilman kierron tapulissa ja lautatavaran kuivumisen. Lautatapulit saattoivat olla parhaimmillaan useiden metrien korkuisia.

Lautatarhassa työskentelivät etupäässä miehet. Naiset toimivat yleensä lautojen lajittelijoina, merkkaajina tai ylösottajina, jotka pitivät kirjanpitoa lautojen ja lankkujen lukumääristä.

Lautatarhan varsinaisia työntekijöitä olivat lankunkantajat eli taaplarit ja he kantoivat lankkuja ja lautoja ja työskentelivät yleensä ryhmissä. Lautatarhan työväkeen kuuluivat myös lastaajat.

Lautojen tasaaminen eli justeeraus suoritettiin käsisahalla eli pookalla, jopa 1920-luvulle saakka. Justeeraus tehtiin merkkaajan eli merkkarin ohjeiden mukaan.

Paukkapojan tehtävänä oli viimeistellä tapuli puupaukalla, niin että kulmat, päädyt ja sivustat olivat tarkassa ojennuksessa. Lautapoika puolestaan lakaisi lunta tapulia tehtäessä ja toimitti muitakin pieniä tehtäviä.

Pateniemen lautatarhan ja sataman uusiminen toi mukanaan myös uudet lastausmenetelmät. Sahatavaraa alettiin lajitella, ylösottaa ja leimata sitä mukaa kuin tapulia purettiin. Tavara ladottiin valmiiksi paketiksi tapulin viereen.

Uudella lautatarhalla hajasäärivaunu eli Lukki siirsi paketit eteenpäin. Vanhalla lautatarhalla paketit tehtiin vielä pikkuvaunujen eli rullikoiden päälle, joilla ne työnnettiin hajasäärivaunun ulottuville.

Vahvimmatkin kantajat ja taaplarit saivat väistyä viimeistään siinä vaiheessa, kun taaplauksessa otettiin käyttöön kiramot eli tukkihissit, joiden avulla tavara nousi kivuttomasti yläilmoihin. Tapulin pystytykseen riitti pari, kolme miestä, rullikasta kiramoon lastaava asettaja ja ylhäällä työskentelevä vikkelä taaplari. Hyvän taaplarin ei tarvinnut paljon selkäänsä koukistella saadakseen tavaran ojennukseen ja tapulin pysymään hyvässä ryhdissä. Kiramot valmistettiin tehtaan omassa pajassa.

Työntekijöille siirtyminen lukkien ja trukkien aikakauteen oli siis huomattava helpotus. Kun laiva sitten höyrysi satamaan ja kiinnitettiin laituriin, kuljetti haaratrukki paketit laivan kupeelle, josta ne vinssattiin ruumaan.

Lähde: Pateniemiseura: Lautaa ja lankkua

Kuva: Pohjois-Pohjanmaan museon kokoelmat, Lautatapuleita

Aloita

Pateniemen raitti

Pateniemen raitti on Pateniemen koulun väen perustama, alueelle toteutettu ja kylteillä merkitty reitti, jonka varrella hyödynnetään sähköisiä oppimisympäristöjä ja yhteisöllisesti tuotettuja opetussisältöjä. Pateniemen historian, kulttuuriperinnön ja luonnon esittelyn lisäksi Pateniemen raitti innostaa nuoria myös ulkona liikkumiseen. Sisällöltään ja menetelmiltään se soveltuu kaikenikäisille. Haluamme, että kaikki kiinnostuneet pääsevät helposti tutustumaan oman asuinalueensa ainutlaatuiseen kulttuurihistoriaan, perintöön ja monimuotoiseen luontoon.

Käytännössä reitti on toteutettu siten, että alueen kiinnostavat historia- ja kulttuurikohteet on merkitty kylteillä. Kylteistä on mahdollisuus avata QR-koodin avulla oppilaiden tekemiä tiedostoja. Tiedostoissa esitellään esimerkiksi vanhaa kuvamateriaalia, alueen vanhojen asukkaiden tai asiantuntijoiden haastatteluja. Rasteilta löytyy myös elämyksellinen puoli: oppilaiden piirroksia, runoja tai kertomuksia samasta kohteesta.

Kirjoittanut: Meri Aatsinki-Hämäläinen ja Matti Kuivamäki

Katso video "Mikä on Pateniemen raitti" https://youtu.be/CS7-SwOABeo

Toteutus: Pateniemen koulu yhteistyössä Pateniemi-seuran kanssa

© Pateniemen koulu

Kuva: Pohjois-Pohjanmaan museon kokoelmat, ilmakuva Pateniemen sahasta

Kohteet