Pateniemen satama

Oulu2026

11 Pateniemen satama.mp3

Oulu -laiva 5lk 2019

Oulu -laiva 5lk 2019

Pateniemi on yksi harvoista asuinalueista Oulussa, jossa asutus on rakentunut aivan meren rantaan.

Pateniemen rannasta työntyy merelle päin kaksi rakennettua niemeä, Hiukosenniemi sekä Kiusalanniemi, jonka edustalla on vanhoja aallonmurtajarakenteita sekä suojarakenteiksi upotettuja proomuja.

Hiukosenniemi ja Kiusalanniemi ovat reunustaneet Pateniemen saha-alueen satama-allasta. Kiusalanniemen edustalle on upotettu neljä proomua, joista kolme on näkyvillä pintahylkyinä. Neljäs hylky on vajonnut kokonaan pinnan alle.

Pateniemeläisillä on pitkät perinteet kalastuksen ja merenkulun harjoittamiseen. Kalastusta on harjoitettu omaan tarpeeseen ja myyntiin aina. Laivoja on Oulun seudulla rakennettu jo 1600- luvulla ja Pateniemen laivan varvillakin 1850 –luvulta alkaen. Pohjoisen tiiviistä puusta veistetyt laivat olivat tervan ohella Oulun porvarien tärkeimmät myyntitavarat 1800-luvulle.

Satama oli elintärkeä sahan syntymiselle Pateniemeen. Sahan satama koki useita muutoksia elinkaarensa aikana.

Sataman ruoppauksia suoritettiin usein, jotta laivaliikenne olisi ollut sujuvaa.

Vuonna 1900 satama-allasta syvennettiin, koska aikaisemmin oli ollut vaikeata suojata proomuja tuulisella säällä. Suurin muutos satamassa tapahtui 50-luvulla, jolloin proomulastauksesta päätettiin siirtyä tehokkaampaan laiturilastaukseen.

Uusi lastaussatama eli syväsatama, valmistui vuonna 1954. Vanhat lastausproomut kävivät silloin tarpeettomiksi.

Proomulastaus tapahtui katetuissa proomuissa redillä odottaviin laivoihin kuljettamalla ja hartiavoimin laivoihin nostamalla. Ruoppausten ansiosta melko suuretkin alukset pääsivät kiinnittymään laituriin, jolloin valmiit puutavarapaketit ajettiin trukeilla laivojen kupeeseen, mistä ne nostettiin ruumaan laivojen vinsseillä.

Vuonna 1973 sahalaitoksen edustan merenpohjaa ruopattiin jälleen. Siitä saatavalla maa-aineksella täytettiin pasankia, eli tukkiallasta, joka sijaitsi pohjoisemman aallonmurtajan edustalla.

Satamalaiturit ja lastauslaiturit ovat olleet pääosin puurakenteisia. Sataman laiturirakenteet paloivat vuonna 2013. Palaneet osat raivattiin pois ja näkyvissä on vain rannansuuntaisia merestä pistäviä pystyrakenteita ja veden alle vajonneita elementtejä.

Moni vanhempi pateniemeläinen muistelee kaiholla satamaa ja laivoja, jotka saapuivat lastaamaan lautoja ja lankkuja vietäväksi ympäri maailmaa. Moni poika pääsi toteuttamaan myös toiveensa päästä seilaamaan noilla rahtilaivoilla ympäri maailmaa.

Lähteet:

Jouko Vahtola, Pateniemen tarina

Salo ja Huttunen, Oulu Pateniemenrannan kaavamuutoshanke (2015)

Kuva: Pohjois-Pohjanmaan museon kokoelmat, Satamahinaaja Ormo

Aloita

Pateniemen raitti

Pateniemen raitti on Pateniemen koulun väen perustama, alueelle toteutettu ja kylteillä merkitty reitti, jonka varrella hyödynnetään sähköisiä oppimisympäristöjä ja yhteisöllisesti tuotettuja opetussisältöjä. Pateniemen historian, kulttuuriperinnön ja luonnon esittelyn lisäksi Pateniemen raitti innostaa nuoria myös ulkona liikkumiseen. Sisällöltään ja menetelmiltään se soveltuu kaikenikäisille. Haluamme, että kaikki kiinnostuneet pääsevät helposti tutustumaan oman asuinalueensa ainutlaatuiseen kulttuurihistoriaan, perintöön ja monimuotoiseen luontoon.

Käytännössä reitti on toteutettu siten, että alueen kiinnostavat historia- ja kulttuurikohteet on merkitty kylteillä. Kylteistä on mahdollisuus avata QR-koodin avulla oppilaiden tekemiä tiedostoja. Tiedostoissa esitellään esimerkiksi vanhaa kuvamateriaalia, alueen vanhojen asukkaiden tai asiantuntijoiden haastatteluja. Rasteilta löytyy myös elämyksellinen puoli: oppilaiden piirroksia, runoja tai kertomuksia samasta kohteesta.

Kirjoittanut: Meri Aatsinki-Hämäläinen ja Matti Kuivamäki

Katso video "Mikä on Pateniemen raitti" https://youtu.be/CS7-SwOABeo

Toteutus: Pateniemen koulu yhteistyössä Pateniemi-seuran kanssa

© Pateniemen koulu

Kuva: Pohjois-Pohjanmaan museon kokoelmat, ilmakuva Pateniemen sahasta

Kohteet