Merisärkkä

Kalajoki

Suomen kesä ja tanssilava, sopiva pari. Ihmiset ovat aina halunneet tanssia, ja matkailun kehittyessä Hiekkasärkilläkin kaivattiin lisää tilaa tanssille.

Tanssipaikkojen puute korjaantui 1970-luvun alussa, kun nk. Järjestöyhdistys rakennutti Merisärkkien tanssipaviljongin. Se oli ajalleen tyypillinen, kesäkäyttöön tarkoitettu kevytrakenteinen, pyöreä rakennus.

Merisärkästä kehittyi viihdekeskus, joka veti ja vetää yhä tanssikansaa ja juhlijoita laajemminkin maakunnasta ja ympäri Suomen.

Viihdepuisto

Matkailun ohjelmapalveluja suunnittelemaan perustettu Hiekkasärkät Oy vuokrasi Merisärkkäin tanssipaviljongin ja toteutti sinne viihdepuiston 1982.

Sen yhteyteen tuli kalajokisten voimin suunniteltu ja rakennettu Suomen pisin vesiliukurata, yhteensä 80 metriä. Rakennuksen sisällä oli sähköautorata ja ulkopuolella muita huvipuistolaitteita.

Kapearaitainen Rantajuna ryhtyi liikennöimään leirintäalueen ja viihdekeskuksen välillä 1984.

Merisärkkäin viihdepuiston viereen rakennettiin myös uusi kahvilarakennus.

Kuvatiedot:

  • Merisärkkäin viihdepuiston vesiliukumäki avattiin 1982. Kuva Kalajoen kaupunki.
  • Merisärkkäin viihdepuisto Entten Tentten -kahviloineen. Kuva Kalajoki-lehti.
  • Merisärkkäin viihdekeskus 1980-luvulla. Kuva Kalajoen kaupunki.

Tales from Hiekkasärkät

Do you know how Herrainpakat got its name? Where did Kekkonen, Tauno Palo and Ansa Ikonen visit? When did the JukuJukuMaa Waterpark first open? Is it true that there was a railway and Finland’s longest waterslide down at the beach?

Learn these facts and loads of other interesting tales about the history of the Hiekkäsärkät area!

When you click the heading image, you can swipe and see the rest of the pictures.

Information about the route:

  • You can experience the route by walking or bicycling in part or in its entirety, or completely remotely in digital form.
  • The entire route is app. 10 km long, but you can also just tour the central area of Hiekkasärkät.
  • The route uses sidewalks, duckboards, and open spaces like squares and parking lots.

The route is made in collaboration with the KUMA project and expert on built heritage Sari Alajoki.

Image sources:

  • Sari Alajoki private collection.
  • Kalajoen kotiseutuyhdistys.
  • City of Kalajoki.