Kuuntele Tervatarinoiden reitti-Tervahovi
Pitkää, jättimäistä pavunpalkoa muistuttava tervavene on selvinnyt viikkojen taipaleesta. Takana on kymmeniä kilometrejä kuohuvia koskia, pelko Oulujärven tervarosvoista ja kenties vihaisia ukkosmyräköitäkin. Enää oli selvittävä Toppilan Tervahovin räkäristä, tervantarkistajan laatuarviosta.
Tervahovi oli tervanviennin sydän: sinne soudettiin Oulujokea pitkin tervatalonpoikien polttamaa mäntytervaa, ja sieltä lähti joka vuosi kymmeniätuhansia tynnyreitä ensin Kööpenhaminaan tai Liverpooliin, ja edelleen sen seitsemälle merelle.
Suomi oli maailman suurin tervantuottaja koko purjelaivakauden ajan. Vaikka tervaa valmistettiin muuallakin, pidettiin niitä pilalle poltettuina ja huonolaatuisina. Ei ole liioiteltua sanoa, että maailman parhaaksi rankattu suomalaisterva piti koko Länsi-Euroopan purjelaivat pinnalla. Kauppa- ja sotalaivojen lisäksi täytyy todeta, että suomalainen musta kulta kellutti myös orjalaivoja.
Tervahovin toimintaa valvoi pehtoori, jonka tuli osata ruotsia ja englantia. Venäjän ja ranskan taitaminen katsottiin eduksi. Tervahovin toiminta oli siis varsin kansainvälistä. Pehtoorin lisäksi tervahovissa työskenteli lastin purkajia, tynnyrinpyörittäjiä ja räkäreitä.
Saattoi olla, että tervaveneen soutaminen tervahoviin oli tuskaista muutenkin kuin tonnien painoisen lastin ja matkalla olleiden raisujen koskien vuoksi. Tervan laadun tarkistavat räkärit olivat tunnetusti perusteellisia ja usein mielivaltaisiakin. Joskus talonpojat tekivät vilunkia, niin että he lisäsivät tervan joukkoon hiekkaa, lantaa tai sahajauhoja. Jos räkäri huomasi sen, saattoi poletti jäädä saamatta, ellei sitten talonpojan tarjoama viinaryyppy saanut räkäriä heltymään. Jos räkäri ei ollut perso väkijuomalle, painettiin polettiin ruksimerkintä huonolaatuisesta tervasta. Sellainen kelpasi ehkä vielä Pikisaaren pikikattilaan.
Poletin kanssa tervantuoja sitten souteli kaupunkiin tervan ostaneen kauppiaan tai porvarin pakeille saadakseen maksun. Se oli murto-osa verrattuna siihen, kuinka paljon tervaporvari tai ulkomaalainen kauppias liiveihinsä kääri.
Tervahovi paloi useaan otteeseen. Krimin sodan aikaan, kesäkuussa 1854 engelsmannit polttivat rakennukset ja 16 000 tervatynnyriä. Se oli vähän pöhkö temppu, sillä terva oli menossa englantilaisille itselleen. Viimeisen kerran Tervahovi paloi vuonna 1901. Siihen päättyi myös oululaisen tervan kulta-aika.
Lähteet:
Hyttinen, Marika 2021: Ajan multaamat muistot: Historiallisen arkeologian tutkimus Oulun
Pikisaaren pikiruukista, ruukkiyhteisöstä ja maailmankuvasta 1640-luvulta 1890-luvulle. Pohjois-Suomen Historiallinen Yhdistys. (Väitöskirja)
Kaila, E. E. 1931: Pohjanmaa ja meri. (Väitöskirja)
Kaukiainen, Yrjö 2000: Laiva Toivo, Oulu. SKS Kirjat.
Hautala, Kustaa 1956: Suomen tervakauppa 1856–1913 sen viimeinen kukoistus ja häviö sekä niihin vaikuttaneet syyt. (Väitöskirja)
Hautala, Kustaa 1975: Oulun kaupungin historiaa III, 1809–1856. Oulun kaupunki.
”Tervan perintö” -dokumentti. Oulun ammattikorkeakoulun oppilastyö. 5.5.2023. https://www.youtube.com/watch?v=kygQBjtrOw0
"Tervan Matka" -dokumentti. Pohjois-Pohjanmaan museo, Oulun museo- ja tiedekeskus. 2023. https://www.youtube.com/watch?v=MIgxoJMYHHc
Kuva: Inha, I. K., kuvaaja 1898. Museovirasto. Tervatynnyreitä kootaan Toppilan Tervahovissa Oulussa.
Lisätty todellisuus: Tervahovi
Osoite
Pitkämöljän kevyenliikenteen väylä rannassa Möljän sillan lähellä
Tervatarinoiden reitti sukeltaa pohjoisen terva-ajan historiaan!
Oulun tarinat
Kirjailija Katariina Vuoren kirjoittamat ja näyttelijä Tuula Väänäsen lukemat kymmenen kiehtovaa lyhyttarinaa pohjautuvat Oulun tervakulta-ajan historiallisiin paikkoihin, tapahtumiin ja henkilöihin. Tarinat sijoittuvat niiden aitojen tapahtumapaikojen läheisyyteen ja ne voi joko lukea tai kuunnella.
Tarinat kirjoittanut Katariina Vuori kertoo rakastavansa Oulun ja Pohjois-Pohjanmaan vesistöjä ja merellisyyttä – omintakeista, vähäeleistä ja vähän nukkavieruakin rannikkoa, joka usein piileskelee rantapuskien takana.
”Oli kiehtovaa päästä tulkitsemaan tervantuoksuisten tarinoiden kautta, millä tavalla vesireitit ovat vaikuttaneet alueen historiaan, kaupungin kasvuun sekä pienten ja suurten ihmisten elämään. Tervahegemonia ei ollut pelkkää bling blingiä ja itämaisia mausteita, vaan myös kipua, pettymyksiä ja yksityisiä tragedioita”, kuvailee Vuori projektia.
Tervatarinoiden reitti alkaa Leverin rajalta ja päättyy Toppilan satamaan. Tarinat ovat kuitenkin itsenäisiä ja ne voi kokea itselleen sopivassa järjestyksessä
Tekstit: Katariina Vuori
Ääni: Tuula Väänänen
Äänisuunnittelu: Pasi Alatalo
Kuvat: Museovirasto ja Pohjois-Pohjanmaan museo
Reitin toteuttaja: Oulun kulttuurisäätiö
Reitin päärahoittaja: Pohjois-Pohjanmaan liitto
© Oulun kulttuurisäätiö
Oulujoen tarinat
Tervatarinoiden reitti jatkuu Oulujokea pitkin kolmella tarinalla Muhoksen, Utajärven ja Vaalaan tervaajan tapahtumiin.
Oulujoen tarinat ovat toteuttaneet Rokua UNESCO Global Geopark / Humanpolis Oy osana Pohjois-Pohjanmaan liiton myöntämää Euroopan Unionin aluekehitysrahaston ja Suomen valtion tukemaa ”Kiehtovat tarinat Rokua Geopark -alueen vetovoimatekijöiksi” -hanketta.
Kuvat: Museovirasto
Tervatarinoiden reitin tarinat ovat saatavissa suomen kielen lisäksi myös englanniksi, ruotsiksi ja selkosuomeksi.