Vanha Pohjanmaan rantatie ylitti joen nykyisen Saarisillan kohdalla. Korkeaksi ja kauniiksi mainittu vanhin silta poltettiin Suomen sodassa.
Uuden kiviarkkusillan rakennustyöt aloitettiin v. 1809. Siltaa korjattiin ja uusittiin 1870-1880-luvuilla rakennusmestari Anton Lankilan johdolla.
Sillalla vietettiin ennen aikaa, siellä saattoi istua ja ihailla jokimaisemaa käsipuissa olleilta penkeiltä. Sillalla oli sosiaalinen merkitys ihmisten kohtaamispaikkana.
Vanha silta purettiin 1973 nykyisen sillan tieltä.
Sillalla on ollut tärkeä liikenteellinen merkitys Vanhan Pohjanmaan rantatien vuoksi.
Vanha Rantatie kulki viihtyisästi mutkitellen tilojen ja pihojen ohi. Ennen kuin valtatie 8 linjattiin kulkemaan nykyistä reittiä ja Kalajoen isoasiltaa pitkin, kaikki maantieliikeenne paikkakuntien, jopa Kokkolan ja Oulun välillä kulki Kalajoella Vanhan sillan ja keskustan kautta Kalajoentietä pitkin.
Liikennemäärät olivat ennen vähäisiä ja kulkupelinä oli esimerkiksi hevoskärryt ja reet, ratsu, pyörä tai jalkapatikka.
Kuva sillasta: Museovirasto. Ilmakuva Sillanpäästä: Kalajoen kotiseutuyhdistys.
"Kirkkoja, surmapaikkoja ja maisemia."
Suositun paikallisen pyöräilymatkan, Tyngän siltojen kierroksen varrella on paljon kiinnostavaa paikallishistoriaa uuden ajan alusta ja keskiajalta alkaen.
(Napauta aina kohteen kuva auki, niin pääset selaamaan ja katsomaan kaikki kohteen kuvat!)
Kalajoki on ollut jo 500 vuoden ajan merkittävä pitäjä, laaja emäseurakunta, maanviljelyn ja sosiaalisen elämän keskus, jossa on kehittynyt monia elinkeinoja ja liikeyrityksiä.
Reitin varrella on tarinoita, tutkittua historiaa, kulttuuriperintöä ja taidetta. Kalajoen emäseurakunnan ensimmäisen ja toisen kirkon paikat, elinkeinohistoriaa, vanhoja surmien paikkoja, taide- ja patsaspiha, kulttuurimaisemia, antiikkia...
Reitin pituus n. 18 km. Pyöräilyreitti kulkee lähes koko matkan kevyenliikenteen väylää (Tyngällä muutaman sadan metrin matka maantietä).