Vanha Pohjanmaan rantatie ylitti joen nykyisen Saarisillan kohdalla. Korkeaksi ja kauniiksi mainittu vanhin silta poltettiin Suomen sodassa.
Uuden kiviarkkusillan rakennustyöt aloitettiin v. 1809. Siltaa korjattiin ja uusittiin 1870-1880-luvuilla rakennusmestari Anton Lankilan johdolla.
Sillalla vietettiin ennen aikaa, siellä saattoi istua ja ihailla jokimaisemaa käsipuissa olleilta penkeiltä. Sillalla oli sosiaalinen merkitys ihmisten kohtaamispaikkana.
Vanha silta purettiin 1973 nykyisen sillan tieltä.
Sillalla on ollut tärkeä liikenteellinen merkitys Vanhan Pohjanmaan rantatien vuoksi.
Vanha Rantatie kulki viihtyisästi mutkitellen tilojen ja pihojen ohi. Ennen kuin valtatie 8 linjattiin kulkemaan nykyistä reittiä ja Kalajoen isoasiltaa pitkin, kaikki maantieliikeenne paikkakuntien, jopa Kokkolan ja Oulun välillä kulki Kalajoella Vanhan sillan ja keskustan kautta Kalajoentietä pitkin.
Liikennemäärät olivat ennen vähäisiä ja kulkupelinä oli esimerkiksi hevoskärryt ja reet, ratsu, pyörä tai jalkapatikka.
Kuva sillasta: Museovirasto. Ilmakuva Sillanpäästä: Kalajoen kotiseutuyhdistys.
Tee aikamatka menneeseen, kävellen tai pyöräillen!
Kalajoen keskustan "siltojen lenkin" kiertävä kulttuurireitti kertoo kiinnostavia asioita pitäjän historiasta.
(Napauta aina kohteen kuva auki, niin pääset selaamaan ja katsomaan kaikki kohteen kuvat!)
Pohjankylän ja Etelänkylän rakennuksien ja vanhojen valokuvien kautta avautuu eläviä näkymiä entisiin aikoihin. Myös paikkakunnalla asuneista suvuista, ihmisistä ja elinkeinohistoriasta kerrotaan reitillä.
Kalajoen Pohjankylän raitti oli noin 2010 saakka statukseltaan valtakunnallisesti merkittävä rakennettu kulttuuriympäristö komeine vanhoine rakennuksineen.
Kalajoen Pohjankylä eli nykyinen keskusta-alue on aiemmin ollut voimakasta maatalousaluetta. Vasta 1920-luvulla Kalajoen kaupallinen keskus alkoi vähitellen siirtyä Plassilta Pohjankylälle Sillanpäähän.
Myös pääväylän siirtyminen Saarisillan kautta kulkevalta Kalajoentieltä (Vanhalta Rantatieltä) valtatie 8:lle ja uudelle Isosillalle, vaikutti katukuvan muuttumiseen.
1970-luvulla ydinkeskustan painopiste siirtyi valtatie 8:n tuntumaan entisen linja-autoaseman ja punatiilise nliikerakennuksen valmistuttua nykyisen Merta-Kirjasto -liikekeskuksen alueelle. Vähitellen nykyiset kauppakeskittymät nousivat ympärille. Kuvalankulmaankin rakentuivat uudet liiketalot.
Kalajoen Pohjankylän raitti oli noin 2010 saakka statukseltaan valtakunnallisesti merkittävä rakennettu kulttuuriympäristö komeine vanhoine rakennuksineen.