Hyljevene eli välpaatti (fälbåt)
Dyynin edessä oleva vanha puuvene on siirretty paikalle aiemman Meriluontokeskuksen luota.
Veneen muoto on kehitetty hylkeenpyyntiä varten. Vene toimi myös asuntona pyyntimatkoilla.
Malli on kehitetty Länsipohjassa ja Pohjanmaalla, jossa sitä on käytetty 1500-luvulta 1900-luvun puoliväliin saakka.
Tämän Hiekkasärkillä olevan veneen malli on tiettävästi saatu Vaasan Raippaluodosta. Aikaisempiin hyljeveneisiin verrattuna sitä oli kevyempi liikuttaa jäillä ja se pystyi kuljettamaan entistä suuremman saalismäärän.
Veneen keula on suunniteltu siten, että sillä pääsi jään päälle, keula toimi myös ”jäänmurtajana”. Matala ja pyöreä keula ja kapea ja syvä perä antavat veneelle myös hyvät purjehdusominaisuudet.
Raippaluotolaisesta esikuvastaan poiketen veneeseen tehtiin tylppä perä moottoria varten. Veneen pituus n. 8 m, leveys 2 m.
Kalajoelta veneen malli levisi muualle suomenkieliselle rannikolle. Eurooppalaisten kansanomaisten veneiden joukossa välpaatti on rakenteeltaan ainutlaatuinen.
Mistä ovat saaneet nimensä Herrainpakat? Missä ovat käyneet Kekkonen, Tauno Palo ja Ansa Ikonen? Milloin avasi portit JukuJukuMaa? Oliko Hiekkasärkillä tosiaan oma junarata ja Suomen pisin vesiliukumäki?
Tutustu Hiekkasärkkien ja matkailun kehittymisen vaiheisiin, ja samalla ainutlaatuiseen kulttuuriperintöön, tarinoihin ja luonnonihmeisiin.
Napauta kohteen kuva auki, niin pääset selaamaan ja katsomaan kaikki kohteen kuvat!
(Reitin sisältöä vielä viimeistellään.)
Ohjeita:
Reitin ovat koonneet yhteistyössä Kalajoen kaupungin kulttuuripalveluiden Kulttuurimatkailusta hyvinvointia -hanke, sekä rakennusperintöasiantuntija Sari Alajoki.
Lähteenä käytetty myös: Hiekkasärkkien historiikki. Sari Alajoki. Centria ammattikorkeakoulu.
Kuvalähteet reitin esittelyssä: