Laivavarvi

Oulu2026

Oman merenkulun tarpeisiin ja myyntiin oli Oulun seudulla rakennettu laivoja jo 1600- luvulla. 1700-luvun jälkipuolella kiihtyi laivojen rakentaminen hyvien suhdanteiden ansiosta.

Kun Suomi ja oululaiset laivanvarustajat menettivät Krimin sodan tuhoina 1853-56 suuren osan laivastostaan, oli sodan jälkeen aivan erityinen tarve saada nopsasti rakennetuksi uusia laivoja. Oululaiset liikemiehet ostivat tuolloin Pate-Iikan maatilat merenrannalta ja rakennuttivat Pateniemeen suuren laivaveistämön. Pateniemen laivavarvi perustettiin Haukiputaan Kellon kylään kuuluneelle Patelan tilalle vuonna 1857.

Ensimmäinen laiva valmistui jo vuonna 1858. Se sai nimekseen ”Suuriruhtinas Konstantin”. Se kastettiin ” moninkertaisilla hurrahuudoilla ja kanuunain paukkuessa”(Oulun Wiikkosanomat 1857) jo vuoden 1857 lopulla, joskin laiva lykättiin vesille vasta syksyllä 1858. Laivalle annettiin keisariperheen kunniaksi komea nimi.

Laivaveistämöllä rakennettiin tämän jälkeen laiva toisensa jälkeen ja se veti alueelle tietysti työväkeä ja vilkastutti elämää. Varvia laajennettiin sotalaivojen rakentamista varten, mutta kun tilauskantaa ei saatu kylliksi, yhtiö hajosi. Pateniemessä rakennettiin ainoastaan yksi sotalaiva, korvetti Waråg eli Varjakka. Kauppaneuvos Bergbomin omistukseen laivavarvi siirtyi huutokaupassa vuonna 1865. Hänen aikanaan laivanrakennus jatkui vuoteen 1874 saakka.

Purjealuksia Pateniemen varvilla rakennettiin kaikkiaan 12. Näitä ovat esimerkiksi Gustaf Adolf -niminen fregatti, kolmimastoiset parkit Kaleva, Felix, Onni ja Birger, kaksimastoinen Aalto ja hinaaja Jalo. Vaikka Bergbomin kauppahuone tunnetaan nykyisin paremmin huomattavana sahojen perustajana ja omistajana, yhtä mahtava se oli myös laivanvarustajana. Vuosina 1853-1892 kauppahuone omisti 25 purjealusta. Viimeinen Pateniemen varvilla rakennettu suuri alus oli parkki ”Felix”, joka valmistui 31.7.1874. Sen jälkeen laivanrakennus vähitellen loppui ja varvin rakenteet purettiin.

Nykyinen Pateniemen sahan museo sijaitsee 1850-luvulta peräisin olevassa laivavarvin eli laivatelakan varastorakennuksessa.

Jouko Vahtola: Pateniemen tarina.

Kari E.A. Holma, Purjelaivoja Haukiputaalla

Kuva: Pohjois-Pohjanmaan museon kokoelmat, Parkkilaiva Felix

Pateniemen raitti

Pateniemen raitti on Pateniemen koulun väen perustama, alueelle toteutettu ja kylteillä merkitty reitti, jonka varrella hyödynnetään sähköisiä oppimisympäristöjä ja yhteisöllisesti tuotettuja opetussisältöjä. Pateniemen historian, kulttuuriperinnön ja luonnon esittelyn lisäksi Pateniemen raitti innostaa nuoria myös ulkona liikkumiseen. Sisällöltään ja menetelmiltään se soveltuu kaikenikäisille. Haluamme, että kaikki kiinnostuneet pääsevät helposti tutustumaan oman asuinalueensa ainutlaatuiseen kulttuurihistoriaan, perintöön ja monimuotoiseen luontoon.

Käytännössä reitti on toteutettu siten, että alueen kiinnostavat historia- ja kulttuurikohteet on merkitty kylteillä. Kylteistä on mahdollisuus avata QR-koodin avulla oppilaiden tekemiä tiedostoja. Tiedostoissa esitellään esimerkiksi vanhaa kuvamateriaalia, alueen vanhojen asukkaiden tai asiantuntijoiden haastatteluja. Rasteilta löytyy myös elämyksellinen puoli: oppilaiden piirroksia, runoja tai kertomuksia samasta kohteesta.

Kirjoittanut: Meri Aatsinki-Hämäläinen ja Matti Kuivamäki

Katso video "Mikä on Pateniemen raitti" https://youtu.be/CS7-SwOABeo

Toteutus: Pateniemen koulu yhteistyössä Pateniemi-seuran kanssa

© Pateniemen koulu

Kuva: Pohjois-Pohjanmaan museon kokoelmat, ilmakuva Pateniemen sahasta